Επιστροφή                                                                                                                                                 .

 ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ     ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ      ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ      ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ                    

wpe2.jpg (1365 bytes)Σωκράτης / Comenius-Δράση 1
“Living in a multicultural Europe”

3ο έτος 

Η ομάδα του προγράμματος αποτελείται από τους εξής καθηγητές και μαθητές:

Καθηγητές

Υπεύθυνος προγράμματος: Ταγγίλης Νικόλαος

                                            (Μηχανικός Ηλεκτρονικών Υπολογιστών & Πληροφορικής)

                                            (Καθηγητής Πληροφορικής)

                                            Παπαχρήστου Σοφία (Καθηγήτρια Γαλλικής)

                                            Σολεϊμεζίδου Κατερίνα (Καθηγήτρια Γερμανικής)

                                            Γοτουχίδου Σοφία (Καθηγήτρια Αγγλικής)

                                            Λαζαρίδου Έρνα (Καθηγήτρια Αγγλικής)

                                            Μπότσαρη Καίτη (Φιλόλογος)

                                            Λέτσιου Μαρία (Καθηγήτρια Εικαστικών)

                                            Δημητρούλη Θεώνη (Μαθηματικός)

                                            Χαντακωμένου Μαρία (Καθηγήτρια Γερμανικής)

                                            Αστρεινίδης Αλέξανδρος (Νομικός)

Μαθητές

                                            Αγγελούδης Δημήτριος   Γ1

                                            Καπέτα Ραφαέλλα           Γ1

                                            Αντωνοπούλου Σοφία      Γ1

                                            Παπαγεωργίου Χάρις       Γ3

                                            Παυλάκη Ιωάννα              Γ3

                                            Περλαντίδης Πέτρος        Γ3

                                            Πολυκάρπου Μάλαμα      Γ3

                                            Πούλιου Ναταλία             Γ3

                                            Πίβατς Μάρκο                  Γ3

                                            Παπάζογλου Θεοφάνης    Γ3

                                            Παπαδημητρίου Μαρία     Γ3

                                            Πάτση Ηλιάνα                   Γ3

                                            Τσακίρη Ολίνα                  Γ4

                                            Σιαμάτρας Βασίλειος        Β4                                           

                                            Ροδόπουλος Χρήστος       Β4

                                            Σαρδέλης Δημήτριος         Β4

                                            Σαπανίδης Χριστόφορος    Β4

                                            Σαπανίδης Κων/νος            Β4

                                    

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ 

                                                                                                                                        Αρχή

    Το πρόγραμμα «Ζώντας σε μία πολυπολιτισμική Ευρώπη» είναι μαθητοκεντρικό και ασχολείται με τις ομοιότητες και τις διαφορές πέντε διαφορετικών Ευρωπαϊκών χωρών: Γερμανίας, Φιλανδίας, Ρουμανίας, Πολωνίας και Ελλάδας. Το πρόγραμμα ασχολείται με ομοιότητες και διαφορές στην καθημερινή ζωή, στις παραδόσεις, στους εορτασμούς και στην πολιτιστική κληρονομιά κάθε μίας από τις συμμετέχοντες χώρες. Είναι ένα γενικό θέμα επιτρέποντας μία διεπιστημονική προσέγγιση και θα περιλαμβάνει καθηγητές διαφορετικών ειδικοτήτων.

    Ο σκοπός του προγράμματος, είναι να δείξουμε, ότι παρόλο που μπορεί να έχουμε διανύσει διαφορετικούς πολιτιστικούς δρόμους, μπορούμε να ζούμε σε μια ενωμένη Ευρώπη στην οποία πια δεν επιβάλλονται υποχρεωτικά σύνορα. Έτσι μπορούμε να βοηθούμε ο ένας στον άλλο και να ζούμε μαζί, καταλαβαίνοντας τις πολιτισμικές παραδόσεις και μαθαίνοντας τι είναι καλό και χρήσιμο από τις εμπειρίες άλλων ανθρώπων. Μαθαίνοντας ο ένας για τον άλλον μπορούμε επίσης να μάθουμε για τους εαυτούς μας και παράλληλα μπορούμε να ισχυροποιήσουμε την ευρωπαϊκή μας ταυτότητα.

    Με αυτό το πρόγραμμα θα υπάρχουν επαφές μεταξύ και μαθητών και καθηγητών. Οι καθηγητές θα ανταλλάσσουν απόψεις για την διδασκαλία, προσεγγίζοντας θετικότερα το αναλυτικό πρόγραμμα ώστε να υποστηρίζουν τις καινοτομίες και τις ιδέες του σχεδίου. Οι μαθητές θα ανταλλάσσουν πληροφορίες για την καθημερινή ζωή, τους παραδοσιακούς εορτασμούς και την πολιτιστική κληρονομιά, ερευνώντας την κοινωνική ζωή στην Ευρώπη.

    Η κοινή γλώσσα του προγράμματος είναι η Αγγλική. Εκτός από τα Αγγλικά το πρόγραμμα θα καλύψει επιπλέον τα εξής θέματα: Ιστορία, Περιβαλλοντική εκπαίδευση, Θρησκεία – Ηθική, Γεωγραφία, Τέχνες και Νέες Τεχνολογίες .

     Το Ωραιόκαστρο αποτελεί προάστιο της πόλης της Θεσσαλονίκης. Η οικιστική ανάπτυξη του την τελευταία πενταετία είναι ραγδαία, γιατί υπάρχει δυνατότητα ανοικοδόμησης, η αγορά κατοικίας είναι ακόμη προσιτή σε σχέση με άλλες περιοχές της Θεσσαλονίκης και η περιοχή βρίσκεται σε περιαστικό δάσος. Επίσης στην περιοχή έχουν εγκατασταθεί πολλοί ομογενείς από τις περιοχές της πρώην Σοβιετικής Ένωσης.

    Η ανομοιογένεια των μαθητών του σχολείου μας αποτελεί εφαλτήριο στην προσπάθεια ενίσχυσης της προσωπικότητάς τους, της ανάπτυξης Ευρωπαϊκής διάστασης του χαρακτήρα τους και της ενθάρρυνσης τους στην έκφραση της συναισθηματικής τους κατάστασης, μέσα από τις δράσεις στο σχολείο.

    Εκτιμούμε ότι μια διεθνής συνεργασία, στα πλαίσια του προγράμματος Comenius-1, με  σχολεία άλλων Ευρωπαϊκών χωρών, θα είναι θετική και ενδιαφέρουσα δραστηριότητα που συμπληρώνει πολλά κενά στην καθημερινή μας σχολική ζωή.

    Μπορούμε να βοηθήσουμε ο ένας τον άλλον, να ζήσουμε μαζί, καταλαβαίνοντας τις πολιτιστικές μας παραδόσεις και μαθαίνοντας τα καλά κα χρήσιμα από τις εμπειρίες άλλων ανθρώπων. Θέλουμε να αποδείξουμε ότι παρά την διαφορετικότητα μπορεί να υπάρχει ενότητα.

    Το πρόγραμμα επίσης έχει σαν στόχο, δίνοντας σε μαθητές και καθηγητές την ευκαιρία να γνωριστούν, τη δημιουργία στέρεων επαφών και σχέσεων φιλίας. Με το πρόγραμμα θα συμβάλουμε στην πολυπολιτισμική εκπαίδευση, η οποία είναι τόσο ένα μέσο για να αναπτύξουμε τις προσωπικές και κοινωνικές μας ικανότητες, όσο και ένα απαραίτητο εργαλείο στον αγώνα κατά του ρατσισμού και της ξενοφοβίας.

    Οι καθηγητές πρόκειται να αναπτύξουν μια αποτελεσματική μεθοδολογία και συγκεκριμένες ικανότητες ώστε να μπορούν να συντονίζουν  δραστηριότητες εκπαιδευτικού περιεχομένου. Επίσης πρόκειται να αποκτήσουν τη συνήθεια και τη δέσμευση να χτίζουν συστηματικά δεσμούς μεταξύ σχολικών δραστηριοτήτων και προγραμμάτων που εκπονούν άλλοι πολιτιστικοί ή/ και εκπαιδευτικοί οργανισμοί (μουσεία, τοπικοί φορείς κλπ)

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ

                                                                                                        Αρχή

   Το πρόγραμμα είναι σχεδιασμένο σε τριετή βάση και έτσι οι δραστηριότητές μας έχουν προγραμματιστεί να καλύπτουν κάθε στάδιο και τις προτεραιότητες κάθε σταδίου.

Στο πρώτο στάδιο μαθητές και καθηγητές θα γνωριστούν μεταξύ τους :

α. Με φωτογραφίες που θα αναρτηθούν σε ειδικό χώρο στα σχολεία.

β. Καταρτίζοντας ερωτηματολόγια, σχετικά με το τι αρέσει στους μαθητές και τι όχι, πως περνούν τον ελεύθερο χρόνο τους κλπ.

γ. Με τη δημιουργία ιστοσελίδας, ώστε να διευκολυνθεί  η επικοινωνία και να παρουσιάσουμε τα σχολεία μας, τις εκπαιδευτικές διαδικασίες σ’ αυτά και τις γύρω από αυτά τοπικές κοινωνίες.

δ. Με ανταλλαγή μηνυμάτων μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και έκθεση απόψεων σε φόρουμ συζητήσεων.

δ. Με γραπτά κείμενα από τους μαθητές για θέματα κοινού ενδιαφέροντος .

Η βασική ιδέα είναι οι μαθητές να παρουσιάσουν στους άλλους την καθημερινή τους ζωή, τις παραδόσεις και τις  πολιτιστικές ρίζες τους , δημιουργώντας κείμενα, πόστερς και βίντεο. Οι μαθητές θα επικοινωνούν μεταξύ τους  με γράμματα και ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.

Σε επόμενο στάδιο οι μαθητές θα γράψουν κείμενα και θα παράγουν βιντεοκασέτες  σχετικά με γιορτές και γεγονότα στο σχολείο.

Θα παραχθεί βιντεοκασέτα με έθιμα, γιορτές και εκδηλώσεις σχετικές με τις παραδόσεις της περιοχής.

Θα δημιουργηθεί λεξικό με τις απαραίτητες λέξεις και εκφράσεις  για έναν επισκέπτη στην Αγγλική και σε όλες τις γλώσσες των εταιρικών σχολείων.

Στο τελευταίο στάδιο θα βιντεοσκοπηθεί η εκδήλωση απονομής τίτλων από όλα τα σχολεία, θα γίνει ανταλλαγή κασετών  και από τους μαθητές θα κατατεθούν απόψεις και σχόλια των εκδηλώσεων από όλα τα σχολεία. Στη συνέχεια μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και φόρουμ συζητήσεων  θα γίνει κοινοποίηση και συζήτηση μεταξύ των μαθητών.

Θα σχεδιασθεί πλάνο  υποδειγματική διδασκαλία ξένης γλώσσας και θα βιντεοσκοπηθεί. Η ανταλλαγή των αποτελεσμάτων θα σχολιαστεί και θα συμπληρωθεί από τα εταιρικά σχολεία.

Μετά από ενημέρωση των μαθητών για τις δέκα νεοεισαχθείσες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα αναπτύξουν τις καινοτομίες και την συνεισφορά κάθε μιας στην Ένωση καθώς και τον ιδιαίτερο ρόλο που διαφαίνεται ότι μπορεί να παίξει.

Μία φορά το χρόνο θα γίνεται συνάντηση  για την εκτίμηση της προόδου του προγράμματος και περαιτέρω προγραμματισμό. Η πρώτη συνάντηση έγινε στο Jueterbog (πόλη της Γερμανίας) και αποσκοπούσε σε γνωριμία με το συντονιστικό σχολείο. Αργότερα πραγματοποιήθηκε συνάντηση στο Βουκουρέστι, όπου έγινε γνωριμία με όλους τους εταίρους, συζήτηση για τα πεπραγμένα της πρώτης χρονιάς και σχεδιασμός δράσεων της δεύτερης χρονιάς. Η επόμενη συνάντηση έχει προγραμματιστεί να γίνει στη Parola (πόλη ης Φινλανδίας).

Η κινητικότητα των μαθητών θεωρείται ένα σημαντικό μέρος του προγράμματος. Οι συναντήσεις των μαθητών θα έχουν συγκεκριμένα θέματα και στόχους  π.χ. κατά τη διάρκεια των συναντήσεων οι μαθητές μπορούν να κάνουν κάτι χρήσιμο για την τοπική κοινωνία, όπως ένα πρόγραμμα δενδροφύτευσης ή καθαρισμό μιας περιοχής.

Εκτός από την κινητικότητα των μαθητών, τα συμμετέχοντα σχολεία δείχνουν ενδιαφέρον και για ανταλλαγές καθηγητών. Έτσι στη διάρκεια του προγράμματος θα διερευνηθούν και οι πιθανότητες για ανταλλαγές καθηγητών.

Μία σημαντική δραστηριότητα του προγράμματος είναι η δημιουργία και η ενημέρωση της ιστοσελίδας του προγράμματος. Όλα τα προϊόντα του προγράμματος θα παρουσιάζονται στην ιστοσελίδα του προγράμματος. Αυτή θα είναι ένα τελικό προϊόν του προγράμματος μαζί με τις βιντεοκασέτες σχετικά με τις σχολικές δραστηριότητες, τις  εκδηλώσεις και τις παραδοσιακές γιορτές. Το ίδιο και τα «λογοτεχνικά» προϊόντα που θα παράγουν οι μαθητές. Ο μαθητές επίσης θα ενθαρρυνθούν να αναπτύξουν την δημιουργικότητά τους προετοιμάζοντας θέματα γενικού ενδιαφέροντος και δημιουργώντας φυλλάδια και βιβλία.

   Ξεκινήσαμε το πρόγραμμα με την βασική ιδέα, ότι κάθε μαθητής έχει το δικαίωμα και τις ίσες ευκαιρίες να συμμετέχει σ’ αυτό. Επίσης  ότι η συμμετοχή βασίζεται αποκλειστικά σε προσωπικά κίνητρα και επιθυμίες. Θα καταβάλλουμε προσπάθεια να προσελκύσουμε όσους περισσότερους μαθητές μπορούμε, αλλά θα προσέξουμε ιδιαίτερα αυτούς που έχουν ειδικά προβλήματα. Η ένταξη των τελευταίων στο πρόγραμμα θα συμβάλει στη μείωση της περιθωριοποίησής τους, δίνοντάς τους μια αίσθηση προσωπικής ικανοποίησης. Στο πρόγραμμα θα συμμετέχουν καθηγητές και μαθητές και των δύο φύλλων.

    Το πρόγραμμα σαν σύνολό του στοχεύει στη προώθηση της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και στην μείωση των προκαταλήψεων μια και οι μαθητές θα μάθουν να καταλαβαίνουν και να δέχονται το «διαφορετικό».

     Εκτός από τις κοινές δράσεις, ένας ρόλος των συμμετεχόντων ιδρυμάτων αποφασίστηκε να είναι ο εξής:

α. Το σχολείο της Γερμανίας είναι το συντονιστικό σχολείο.

β. Το σχολείο της Φιλανδίας είναι υπεύθυνο για την δημιουργία και την ενημέρωση της ιστοσελίδας.

γ. Το σχολείο της Ρουμανίας θα οργανώσει την πρώτη συνάντηση και θα φτιάξει το ερωτηματολόγιο σχετικά με την καθημερινή ζωή των μαθητών.

δ. Από το σχολείο μας θα δημιουργηθεί λεξικό με τις απαραίτητες λέξεις και εκφράσεις  για έναν επισκέπτη στην Αγγλική και σε όλες τις γλώσσες των εταιρικών σχολείων.

    Η επικοινωνία θα είναι αποτελεσματική μέσω της χρήσης του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και των αιτήσεων συναντήσεων, οπότε θα αποφασίζεται ο ρόλος κάθε συνεργαζόμενου σχολείου

     Οι νέες τεχνολογίες, και δεν εννοούμε μόνο τους υπολογιστές όπως συνηθίζεται, θα χρησιμοποιούνται συνεχώς. Η επικοινωνία θα βασίζεται στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Η πρόοδος και τα αποτελέσματα του προγράμματος θα παρουσιάζονται στην ιστοσελίδα του. Επίσης εξετάζεται η πιθανότητα να δημιουργήσουμε μια υπηρεσία συνομιλίας.

    Η ενεργός συμμετοχή των μαθητών στο πρόγραμμα διασφαλίζεται λόγω των μαθητικοκεντρικών δραστηριοτήτων που θα λαμβάνουν χώρα στη διάρκεια των μαθημάτων και από τις οποίες θα προκύπτει υλικό για το πρόγραμμα. Τα πορίσματα του προγράμματος θα ενταχθούν στο αναλυτικό πρόγραμμα πολλών μαθημάτων π.χ. της ιστορίας, της φυσικής, της γεωγραφίας, των θρησκευτικών, των αγγλικών κ.λ.π., έτσι ώστε οι μαθητές να ωφεληθούν από αυτά. Τα αποτελέσματα επίσης μπορούν να ενταχθούν στο αναλυτικό πρόγραμμα σαν μια καινοτόμος δράση.